ЗАЗ-всюдихід. Для чого в Україні випускали амфібії і де їх купити зараз

ЗАЗ-всюдихід. Для чого в Україні випускали амфібії і де їх купити зараз

Яскрава сторінка української автомобільної історії - військова амфібія ТПК, вона ж - ЗАЗ-967, вона ж нарешті - ЛуАЗ-967. Незвична доля цієї машини має несподіване продовження в наші дні.

Про те, де і для чого сьогодні можна придбати рідкісний армійській транспортер, читайте в матеріалі РБК-Україна.

Неймовірне поєднання 

Ще в середині 1960-х років армійські начальники поставили перед промисловістю великої країни завдання - створити машину під назвою ТПК - транспортер переднього краю. Її призначенням було діяти безпосередньо в зоні бойового зіткнення, під вогнем противника.

Виходячи з цього, вимоги до транспортера були надзвичайно складні та суперечливі. Зокрема, машини мала бути:

  • максимально низькою, щоб зменшити помітність;
  • мати високу прохідність, що передбачало великий кліренс і повний привід з усіма трансмісійними вузлами, розташованими під днищем;
  • вміти  плавати;
  • вміти літати, точніше, транспортуватися повітрям - у вантажних відсіках літаків або гелікоптерів і десантуватись на парашуті;
  • бути легкою.

Усе це створювало технічні проблеми, розв’язання яких вимагало тривалих пошуків. Розробка машини тривала майже десятиліття - нею займалися спочатку науковці інституту НАМІ, а згодом конструктори Запорізького і Луцького автомобільних (ЗАЗ і ЛуАЗ).

Фото: ЛуАЗ-967 ТПК - поєднання універсальності, високої прохідності, вміння плавати і літати (wikipedia.org)

Що таке ЛуАЗ ТПК

Транспортер вийшов максимально оригінальним концептуально і при тому базувався на серійній машині "Запорожець". Зокрема, від ЗАЗика взяли V-подібний чотирициліндровий двигун МеМЗ-965, що вироблявся в Мелітополі.

Була також використана "Запорізька" коробка передач, якій додали п'яту "повзучу" передачу та вихід на задню вісь - щоб зробити машині привод 4х4. Задній міст оснастили блокуванням диференціала, а біля коліс встановили так звані портальні редуктори, які дали машині недитячий кліренс - 28 см при повному навантаженні.

Чому водій ТПК лежав за кермом

Для маскування потрібно було максимально знизити силует ТПК під час руху тим самим переднім краєм (дронів-розвідников у минулому столітті ще не було). Тому конструктори … поклали водія на його сидіння.

Водій міг вести свою машину лежачи на животі - для цього центральне сидіння розкладалося на ліжко, а рульова колонка опускалась майже до підлоги (чи палуби?).

Після тестувань кількох дослідних модифікацій модель ЗАЗ-967 була визнана придатною для військового використання, і її виробництво передали на Луцький машинобудівний завод. Тут машина незабаром отримала назву ЛуАЗ-967 і військовий титул ТПК.

Де служила амфібія ЛуАЗ ТПК

У 1968 році транспортер був офіційно прийнятий на озброєння Радянської Армії, а крім того, постачався до армій союзних держав, зокрема до армії Німецької Демократичної Республіки.

Автомобіль випускався окремими серіями, які військові замовляли щороку.  Подібної техніки не випускали на жодному іншому заводі в світі - настільки унікальним було поєднання тактичних характеристик ТПК.

Цікаво, що у теперішній Німеччині унікальну амфібію луцького виробництва шанують і тепер, причому у колекціонерів вона не стоїть під склом і сімома замками. Час від часу прихильники рідкісної техніки влаштовують за участю ЛуАЗ-967 пробіги і … запливи.

Фото: незвичний функціонал ТПК продиктував незвичне розташування сидінь (wikipedia.com)

Де сьогодні придбати амфібію ЛуАЗ ТПК

В Україні луцьку амфібію теж шанують як предмет історичної спадщини, вона є жаданим експонатом в усіх авторитетних колекціях ретротехніки.

В наші дні ЛуАЗ ТПК знайшов нове життя як транспорт для дозвілля. Цей всюдихід залюбки використовують мисливці, рибалки та мандрівники, які цінують його прохідність і здатність долати водні перешкоди. А придбати його можна на українських онлайн-платформах.

На сайтах з продажу вживаних авто представлені різні варіанти: від майже оригінальних екземплярів у чудовому стані до модернізованих машин, адаптованих під конкретні потреби - наприклад, з металевими утепленими кабінами, додатковим обладнанням і комфортними сидіннями.

Ціна зазвичай коливається від 4000 до 8000 доларів, залежно від стану, комплектації та ступеня аутентичності.

Найголовніше

Якщо є бажання отримати у своє розпорядження щось подібне до ТПК, але немає змоги придбати його, є більш реальна альтернатива. Зверніть увагу на всім відомий сільський всюдихід ЛуАЗ-969 "Волинь". Насправді він є цивільною сухопутною версією армійського транспортера. Він не має амфібійних властивостей, проте на ходу - на будь-яких шляхах і на бездоріжжі - поводиться дуже схоже на ТПК.

Раніше в нашій публікації ми обговорювали, коли краще купувати машину і як успіх у цій справі залежить від cезону знижок і чуток.

Також в окремій статті ми розповідали, де краще купувати вживаний автомобіль і від чого це залежить.

При підготовці статті були використані матеріали музеїв "Колеса Історії" (м. Київ) та "Фаетон" (м. Запоріжжя).